Saturday, May 16, 2009

Hari Guru: Masihkah Kita Mengingati Mereka

Hari ibu baru sahaja berlalu meninggalkan kita…namun begitulah hakikatnya kita sebagai manusia hanya mengambil kesempatan untuk meraikan ibu pada hari tersebut sahaja sadangkan dalam masa yang sama kita sering lupa bahawa ibu kita sentiasa meraikan kita dari kita dalam kandungan kita hinggalah kita meninggal dunia…semua orang tahu tiada manusia yang tak sayangkan ibu.. namun kesibukkan kita membuatkan kita berjauhan dengan ibu…di hati nurani kita tidak sedikitpun kita melupakan ibu kita..
Kini… Hari Guru menjelma lagi. Adakah kita pernah mengenang jasa guru kita? Hari Guru bukan sekadar mengingati guru pada tarikh 16 Mei setiap tahun. Kita seharusnya mengenang jasa guru yang mengajar kita sejak dari tadika hinggalah kita menjadi manusia yang berguna kepada bangsa dan Negara. Bertepatanlah dengan tema Hari Guru Tahun 2009 Guru Pembina Negara Bangsa.
Dulu, sewaktu zaman persekolahan aku tidak pernah menjejakkan kakiku ke tadika….maklumlah pada waktu itu …tadika hanya untuk orang berada sahaja…jadi aku mengenali alam persekolahan ketika aku berusia 7 tahun. Darjah satu merupakan pentas pertama aku menimba ilmu pengetahuan,. Daripada seorang kanak yang buta huruf sehinggalah aku tahu tulis baca golongan guru inilah yang banyak membantu dalam usaha mencorak kehidupan aku hingga ke hari ini. Aku dilahirkan dalam keluarga yang buta huruf tapi Alhamdulillah kami adik beradik mula tahu tulis baca seawall usia 7 tahun. Kadang aku bertanya kepada diri sendiri…pernahkah aku menghargai jasa guruku yang selama ini mencorak hidup aku.. berapa ramai di antara kita yang mengucapkan ucapan “Terima kasih, cikgu” atau “Terima kasih, guru” atas setiap pengorbanan dan jasa dan ilmu yang telah insan mulia ini curahkan kepada kita sejak kita kecil tanpa mengharapkan langsung balasan daripada kita. Kejayaan yang kita capai hari ini ialah balasan yang tidak terhingga kita curahkan kepada guru kita.
Aku selalu terkenang kata-kata guruku bahawa dalam dunia ini hanya terdapat dua orang insan yang tidak pernah dengki dengan kejayaan kita iaitu pertama kedua ibu bapa kita dan kedua ialah guru kita. Malah kedua-dua insan ini sanggup mengalirkan airmata kerana kejayaan kita disaat orang lain mencemuh ekoran perasaan hasad dengki terhadap kejayaan kita.
Sempena Hari Guru 2009 ini, aku ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada insan mulia ini yang telah banyak mencurahkan ilmu kepada aku sejak saya di bangku sekolah sehinggalah saya menjejakkan kaki ke universiti. Bagi insan mulia yang pernah mendidikku di SK Sultan Ibrahim Dua, SMK Sultan Ibrahim Dua, SMV Alor Akar, SM Abdul Kadir Adabi, MPKTBR, dan USM aku mengucapkan terima kasih Cikgu jasamu akan kukenang hingga ke akhir hayat. Terima kasih juga kepada semua guru-guru di Malaysia di atas usaha dan pengorbanan mereka mencurahkan ilmu-ilmu mereka kepada para putera puteri pewaris negara yang bakal merealisasikan visi negara menjadi suatu realiti kelak.
Terima kasih guru! Terima kasih cikgu! Jasamu akan tetap dikenang hingga ke akhir hayat.

1 comment:

  1. terus sedar aku beb... menangis2 baca entri ko ni.... isk isk isk

    ReplyDelete